
Jak podkreślałem wyżej, wiele kontrowersji budzi dobór grupy badanych dzieci – ich wiek oraz precyzyjność diagnozy PORM, stąd chciałbym przedstawić tu szczegółowe kryteria kwalifikacji dzieci do grupy klinicznej oraz kontrolnej w badaniach własnych: Grupa kliniczna to rodziny (triady matka-ojciec-dziecko), dzieci w wieku 24 do 36 miesięcy z prostym opóźnieniem rozwoju mowy, dobierane losowo na podstawie ogłoszeń w prasie ogólnopolskiej. Kryteria zakwalifikowania do grupy klinicznej:
- Wynik poniżej 10 centyla w Inwentarzu Rozwoju Mowy i Komunikacji „Słowa i Zdania” (Mac Arthur Communicative Developement Inventory) w adaptacji prof. Magdaleny Smoczyńskiej.
- Wykluczenie neurologicznego podłoża opóźnienia rozwoju mowy, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
- Poród dziecka w terminie
- 10 punktów w skali Apgar
- Umiejętność siadania w 6-7 mies. życia
- Umiejętność chodzenia w 12-13 mies. życia
- Wykluczenie zaburzeń słuchu, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
- Spełnianie przez dziecko prostych poleceń
- Wykluczenie autyzmu, lub innego całościowego zaburzenia rozwoju (ICD-10), kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
- Utrzymywanie kontaktu wzrokowego przez dziecko.
- Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.
- Spożywanie nieprzetartych pokarmów.
- Spełnianie prostych poleceń.
- Wykluczenie deficytów intelektualnych, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
- Dziecko potrafi wskazać na obrazku gdzie zwierzę ma oczy, uszy, ręce, nogi, nos
- Dziecko potrafi wskazać na obrazku łóżko poduszkę, stolik i krzesło
- Dziecko potrafi wskazać na obrazku zwierzę, które siedzi i zwierzę, które stoi
- Dziecko potrafi wskazać, na obrazku który przedmiot jest duży, a który mały
- Dziecko potrafi odróżnić przynajmniej dwa kolory.
- Adekwatny do wieku poziom rozumienia mowy kryteria umożliwiające taką diagnozę to:
- Dziecko odróżnia i wskazuje 10 rzeczowników.
- Dziecko rozumie 4 czasowniki.
- Dziecko rozumie 4 przymiotniki w tym (2 kolory).
- Dodatkowe kryteria potwierdzające prawidłową kwalifikacje do grupy badanej:
- Występowanie opóźnionego rozwoju mowy w rodzinie ojca lub matki.
Grupę kontrolną w omawianych badaniach stanowią rodziny (triady matka-ojciec-dziecko) dobierane parami do grupy klinicznej, kryteria doboru:
- Wiek dziecka,
- Płeć dziecka,
- Prawidłowy poziom rozwoju mowy - wynik na poziomie powyżej 10 centyla w IRMiK.
Procedura obserwacji interakcji w triadzie wygląda następująco:
- 15 minutowa sesja nagrania strukturalizowanej zabawy ojca i matki z dzieckiem. Struktura sesji według Lausanne Triadic Play (Fivaz-Depeursinge i Corboz-Warnery, 1999), cztery etapy: pierwszy swobodna zabawa jednego z rodziców z dzieckiem, drugi swobodna zabawa drugiego z rodziców z dzieckiem, trzeci swobodna zabawa obojga rodziców z dzieckiem, czwarty rozmowa rodziców bez udziału dziecka. Czas etapów, momenty przejść z etapu do etapu, osoba rozpoczynająca sesję – zgodnie z instrukcja autorek LTP - do wyboru przez rodziców.
- Rodzice i dziecko siedzą przy stole w ustawieniu zbliżonym do trójkąta, do dyspozycji standardowy zestaw zabawek. Oprócz zabawek na stole pomieszczenie jest puste.
- Sesja nagrywana jedna kamerą video, techniką cyfrową, zza szyby jednostronnie przepuszczalnej. Eksperymentator nieobecny w sali zabaw podczas sesji.
- Transkrypcja oraz kodowanie obserwowanych zachowań partnerów interakcji według procedury zaproponowanej przez Bokus (1983, 1984) z elementami innych systemów kodowania.
- Określenie dokładnego momentu rozpoczęcia każdego etapu LTP i czasu jego trwania
- Wybór 90 s odcinków interakcji z każdego etapu LTP (pierwsze 90 s każdego etapu),
- Transkrypcja strumieni aktywności trojga partnerów interakcji oddzielnie, w sześciu 15s interwałach - dokładny zapis kierunku spojrzeń, odległości od pozostałych partnerów, ułożenia względem wraz z oceną emocji przejawiających się w mimice twarzy, i tonie głosu uczestników LTP. Ocena sporządzana przez trzech sędziów kompetentnych (zakładana zgodność > 0,7)
- Sporządzenie listy wszystkich wypowiedzi uczestników LTP
- Druga transkrypcja materiału video - zsynchronizowanie trzech strumieni aktywności oraz listy wypowiedzi i wyłonienie z nich epizodów wspólnej uwagi (w diadach i w triadzie), epizodów podzielania emocji (w diadach i w triadzie), okresów dzielenia wspólnej przestrzeni (w diadach i w triadzie).
- Identyfikacja epizodów podzielania uwagi, afektu i przestrzeni, w których pojawiają się również atrybucje stanów wewnętrznych dziecka. Zliczanie liczby i czasu trwania tych epizodów.
Takiej mikroanalizie poddano wstępnie dwa nagrania zabawy w rodzinach, pierwsze z nich to rodzina 2,5 letniej Ali, wynik w kwestionariuszu IRMiK na poziomie 5 centyla, spełnione pozostałe kryteria kwalifikujące do grupy klinicznej; drugie to rodzina 2,5 letniej Marysi, wynik w kwestionariuszu IRMiK na poziomie 45 centyla, spełnione pozostałe kryteria kwalifikujące do grupy kontrolnej. Poniżej w tabelach przedstawiono wyniki surowe (liczba i czas epizodów „bycia z“ w każdym z etapów zabawy oraz łącznie) oraz w ujęciu procentowym, stosunek czasu „bycia z“ do czasu etapu oraz stosunek łącznego czasu "bycia z" do łącznego czasu zabawy. I tak:
ALA, 2,5 roku, proste opóźnienie rozwoju mowy, wynik w IRMiK – 5 centyl
Czas etapu | Liczba epizodów „bycia z” | Czas epizodów bycia z | Liczba atrybucji stanów wewnętrznych | |
I etap matka-dziecko | 1 min. 30 s. | 0 | 0 | 3 |
II etap ojciec-dziecko | 3 min. 58 s. | 0 | 0 | 0 |
III etap troje | 9 min. 12 s. | 1 | 1s./0,2% | 0 |
IV etap rodzice sami | 35s | 0 | 0 | 0 |
RAZEM | 15 min. 25 s. | 1 | 1 s/ 0,001% | 3 |
Rafał Milewski
Gabinet Psychterapii
ul. Dygasińskiego 48Gabinet Psychterapii
(okolice placu Wilsona)
01-603 Warszawa-Żoliborz
tel. 607 149 513
gabinet@gabinet-psychoterapii.waw.pl