Psychoterapia
Jak podkreślałem wyżej, wiele kontrowersji budzi dobór grupy badanych dzieci – ich wiek oraz precyzyjność diagnozy PORM, stąd chciałbym przedstawić tu szczegółowe kryteria kwalifikacji dzieci do grupy klinicznej oraz kontrolnej w badaniach własnych: Grupa kliniczna to rodziny (triady matka-ojciec-dziecko), dzieci w wieku 24 do 36 miesięcy z prostym opóźnieniem rozwoju mowy, dobierane losowo na podstawie ogłoszeń w prasie ogólnopolskiej. Kryteria zakwalifikowania do grupy klinicznej:
  1. Wynik poniżej 10 centyla w Inwentarzu Rozwoju Mowy i Komunikacji „Słowa i Zdania” (Mac Arthur Communicative Developement Inventory) w adaptacji prof. Magdaleny Smoczyńskiej.
  2. Wykluczenie neurologicznego podłoża opóźnienia rozwoju mowy, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
  • Poród dziecka w terminie
  • 10 punktów w skali Apgar
  • Umiejętność siadania w 6-7 mies. życia
  • Umiejętność chodzenia w 12-13 mies. życia
  1. Wykluczenie zaburzeń słuchu, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
  • Spełnianie przez dziecko prostych poleceń
  1. Wykluczenie autyzmu, lub innego całościowego zaburzenia rozwoju (ICD-10), kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
  • Utrzymywanie kontaktu wzrokowego przez dziecko.
  • Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.
  • Spożywanie nieprzetartych pokarmów.
  • Spełnianie prostych poleceń.
  1. Wykluczenie deficytów intelektualnych, kryteria umożliwiające takie wykluczenie to:
  • Dziecko potrafi wskazać na obrazku gdzie zwierzę ma oczy, uszy, ręce, nogi, nos
  • Dziecko potrafi wskazać na obrazku łóżko poduszkę, stolik i krzesło
  • Dziecko potrafi wskazać na obrazku zwierzę, które siedzi i zwierzę, które stoi
  • Dziecko potrafi wskazać, na obrazku który przedmiot jest duży, a który mały
  • Dziecko potrafi odróżnić przynajmniej dwa kolory.
  1. Adekwatny do wieku poziom rozumienia mowy kryteria umożliwiające taką diagnozę to:
  • Dziecko odróżnia i wskazuje 10 rzeczowników.
  • Dziecko rozumie 4 czasowniki.
  • Dziecko rozumie 4 przymiotniki w tym (2 kolory).
  1. Dodatkowe kryteria potwierdzające prawidłową kwalifikacje do grupy badanej:
  • Występowanie opóźnionego rozwoju mowy w rodzinie ojca lub matki.
Grupę kontrolną w omawianych badaniach stanowią rodziny (triady matka-ojciec-dziecko) dobierane parami do grupy klinicznej, kryteria doboru:
  1. Wiek dziecka,
  2. Płeć dziecka,
  3. Prawidłowy poziom rozwoju mowy - wynik na poziomie powyżej 10 centyla w IRMiK.
Procedura obserwacji interakcji w triadzie wygląda następująco:
  1. 15 minutowa sesja nagrania strukturalizowanej zabawy ojca i matki z dzieckiem. Struktura sesji według Lausanne Triadic Play (Fivaz-Depeursinge i Corboz-Warnery, 1999), cztery etapy: pierwszy swobodna zabawa jednego z rodziców z dzieckiem, drugi swobodna zabawa drugiego z rodziców z dzieckiem, trzeci swobodna zabawa obojga rodziców z dzieckiem, czwarty rozmowa rodziców bez udziału dziecka. Czas etapów, momenty przejść z etapu do etapu, osoba rozpoczynająca sesję – zgodnie z instrukcja autorek LTP - do wyboru przez rodziców.
  2. Rodzice i dziecko siedzą przy stole w ustawieniu zbliżonym do trójkąta, do dyspozycji standardowy zestaw zabawek. Oprócz zabawek na stole pomieszczenie jest puste.
  3. Sesja nagrywana jedna kamerą video, techniką cyfrową, zza szyby jednostronnie przepuszczalnej. Eksperymentator nieobecny w sali zabaw podczas sesji.
  4. Transkrypcja oraz kodowanie obserwowanych zachowań partnerów interakcji według procedury zaproponowanej przez Bokus (1983, 1984) z elementami innych systemów kodowania.
  • Określenie dokładnego momentu rozpoczęcia każdego etapu LTP i czasu jego trwania
  • Wybór 90 s odcinków interakcji z każdego etapu LTP (pierwsze 90 s każdego etapu),
  • Transkrypcja strumieni aktywności trojga partnerów interakcji oddzielnie, w sześciu 15s interwałach - dokładny zapis kierunku spojrzeń, odległości od pozostałych partnerów, ułożenia względem wraz z oceną emocji przejawiających się w mimice twarzy, i tonie głosu uczestników LTP. Ocena sporządzana przez trzech sędziów kompetentnych (zakładana zgodność > 0,7)
  • Sporządzenie listy wszystkich wypowiedzi uczestników LTP
  • Druga transkrypcja materiału video - zsynchronizowanie trzech strumieni aktywności oraz listy wypowiedzi i wyłonienie z nich epizodów wspólnej uwagi (w diadach i w triadzie), epizodów podzielania emocji (w diadach i w triadzie), okresów dzielenia wspólnej przestrzeni (w diadach i w triadzie).
  • Identyfikacja epizodów podzielania uwagi, afektu i przestrzeni, w których pojawiają się również atrybucje stanów wewnętrznych dziecka. Zliczanie liczby i czasu trwania tych epizodów.

Takiej mikroanalizie poddano wstępnie dwa nagrania zabawy w rodzinach, pierwsze z nich to rodzina 2,5 letniej Ali, wynik w kwestionariuszu IRMiK na poziomie 5 centyla, spełnione pozostałe kryteria kwalifikujące do grupy klinicznej; drugie to rodzina 2,5 letniej Marysi, wynik w kwestionariuszu IRMiK na poziomie 45 centyla, spełnione pozostałe kryteria kwalifikujące do grupy kontrolnej. Poniżej w tabelach przedstawiono wyniki surowe (liczba i czas epizodów „bycia z“ w każdym z etapów zabawy oraz łącznie) oraz w ujęciu procentowym, stosunek czasu „bycia z“ do czasu etapu oraz stosunek łącznego czasu "bycia z" do łącznego czasu zabawy. I tak:

ALA, 2,5 roku, proste opóźnienie rozwoju mowy, wynik w IRMiK – 5 centyl
 
 
  Czas etapu Liczba epizodów „bycia z” Czas epizodów bycia z Liczba atrybucji stanów wewnętrznych
I etap matka-dziecko 1 min. 30 s.   0 0 3
II etap ojciec-dziecko 3 min. 58 s.   0 0 0
III etap troje 9 min. 12 s. 1 1s./0,2% 0
IV etap rodzice sami 35s   0 0 0
RAZEM 15 min. 25 s. 1 1 s/ 0,001% 3
 
  1 2 3 4 5 6
Rafał Milewski
Gabinet Psychterapii
ul. Dygasińskiego 48
(okolice placu Wilsona)
01-603 Warszawa-Żoliborz
tel. 607 149 513
gabinet@gabinet-psychoterapii.waw.pl